Symulacja medyczna to dynamicznie rozwijająca się dziedzina edukacji, która umożliwia realistyczne odtworzenie procesu leczenia i pielęgnowania w bezpiecznym dla pacjenta oraz studenta środowisku. Symulacja to trening i metoda oparta na sprzężeniu zwrotnym – student ćwiczy w warunkach zbliżonych do naturalnych, a poprawność jego działań jest kontrolowana zarówno przez instruktora jak i system komputerowy.
Założeniem symulacji medycznej jest zmotywowanie uczestnika do aktywnego udziału w procesie uczenia się, umożliwienie mu zdobycia wiedzy oraz umiejętności psychomotorycznych niezbędnych do pracy z pacjentem. Ponadto, symulacja służy rozwijaniu kreatywności, krytycznego myślenia, decyzyjności, komunikacji i wdraża studenta do pracy zespołowej.
Dlaczego kursy organizowane w warunkach symulacji medycznej są takie wyjątkowe?
Przede wszystkim dzięki unikalnej infrastrukturze, która pozwala na tworzenie autentycznych scenariuszy medycznych. Niezależnie od tego, czy jesteś doświadcczoną pielegniarką, czy też dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z pielegniarstwem możesz liczyć na skupienie się na praktycznym doskonaleniu umiejętności. Nasi wykwalifikowani wykładowcy to osoby, które łączą ogromne doświadczenie medyczne z pasją do szkolenia. Ich wiedza i zaangażowanie sprawiają, że szkolenia w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej WAM stają się inspirującym i wartościowym doświadczeniem. Indywidualne podejście do każdego uczestnika pozwala na efektywne dostosowanie treści zajęć do aktualnych potrzeb programu i standardu kształcenia.
Symulację medyczną uznaje się za najnowocześniejszą i jedyną metodę nauczania postępowania praktycznego w stanach zagrożenia życia i procedur inwazyjnych na etapie szkolenia przeddyplomowego. Dzięki temu wyposażeniu i specjalnie przeszkolonym wykładowcom/instruktorom, studenci kierunku pielęgniarstwo, będą doskonale przygotowani do wykonywania zawodu.
Zajęcia w CSM ułożone są w sposób stopniujący trudności i złożoność kształconych procedur. Studenci rozpoczynać będą zajęcia metodą niskiej wierności, a nastąpienie pośredniej i wysokiej wierności. Największa liczba godzin w salach niskiej wierności przypada na I rok studiów, po czym każdego roku zmniejsza się na korzyść zwiększającej się liczby godzin zajęć w sali wysokiej wierności. Sekwencja zajęć została tak opracowana aby student nabywał umiejętności praktyczne w warunkach kontrolowanych w Centrum Symulacji Medycznych a następnie doskonalił je w ramach zajęć klinicznych. Sposób prowadzenia zajęć w Centrum Symulacji Medycznej, między innymi analiza popełnianych błędów, powtarzalność procedur, zmiana ról w zespole gwarantują lepsze przygotowanie do pracy w warunkach naturalnych z rzeczywistym pacjentem. Wykorzystanie metody symulacji pozwala na przećwiczenie procedur w odniesieniu do rzadkich przypadków klinicznych, z którymi student realizujący zajęcia praktyczne na oddziale nie zawsze będzie miał możliwość się zetknąć.
Stopień realizmu symulacji może być bardzo różny. W Warszawskiej Akademii Medycznej Nauk Stosowanych są:
- 1 sala opieki pielęgniarskiej „wysokiej wierności” z pomieszczeniem kontrolnym i pomieszczeniem do analizy zajęć
- 4 sale pośredniej i niskiej wierności
Studenci odbywać będą ćwiczenia przypadków skomplikowanych i rzadkich oraz sprawdzą swoją wiedzę i umiejętności praktyczne w warunkach klinicznych w bezpiecznym środowisku, w którym popełnienie błędu nie spowoduje negatywnych konsekwencji zdrowotnych dla pacjenta.
Centrum umożliwi naukę umiejętności technicznych z wykorzystaniem trenażerów prostych i zaawansowanych m.in. do cewnikowania, uzyskiwania dostępów donaczyniowych i innych zabiegów medycznych.
Symulację medyczną uznaje się za najnowocześniejszą i jedyną metodę nauczania postępowania praktycznego w stanach zagrożenia życia i procedur inwazyjnych na etapie szkolenia przeddyplomowego. Dzięki temu wyposażeniu i specjalnie przeszkolonym wykładowcom/instruktorom, studenci kierunku pielęgniarstwo, będą doskonale przygotowani do wykonywania zawodu.
Infrastuktura uczelni umozliwia przeprowadzanie egzaminów w standardzie OSCE
Celem egzaminu mini-OSCE (Objective Structured Clinical Examination) jest sprawdzenie osiągnięcia efektów uczenia w zakresie umiejętności praktycznych proceduralnych oraz kompetencji społecznych zdobytych na I roku studiów stacjonarnych na kierunku pielęgniarstwo w ramach przedmiotu Podstawy Pielęgniarstwa, umożliwiających studentowi samodzielne wykonywanie procedur krótkich, stąd nazwa mini, w zakresie opieki, pielęgnacji, diagnostyki i leczenia. Egzamin praktyczny mini-OSCE realizowany jest w warunkach symulowanych w pracowniach pośredniej i niskiej wierności, co pozwoli na uzyskanie wyników egzaminu porównywalnych pomiędzy poszczególnymi zdającymi poprzez zastosowanie jednolitych wymagań, kryteriów oraz zasad oceniania dla każdego zdającego studenta, opracowanych przez zespół wykładowców Wydziału Nauk o Zdrowiu WAM.
Egzamin OSCE (Objective Structured Clinical Examination) „…jest w szczególności wskazany, jako forma sprawdzania całości umiejętności praktycznych lub klinicznych nabytych w trakcie kształcenia praktycznego w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej i opieki specjalistycznej”, to taki rodzaj egzaminu, w którym nacisk kładzie się na obiektywizm i standaryzację.
Celem egzaminu jest sprawdzenie osiągnięcia efektów kształcenia/uczenia się w zakresie umiejętności technicznych, praktycznych, proceduralnych oraz kompetencji społecznych zdobytych w ramach przedmiotu, który obejmuje egzamin.
Egzamin praktyczny typu OSCE realizowany jest w warunkach symulowanych, co pozwoli na uzyskanie wyników egzaminu porównywalnych pomiędzy poszczególnymi zdającymi poprzez zastosowanie jednolitych kryteriów, wymagań oraz zasad oceniania dla każdego zdającego studenta, opracowanych przez zespół wykładowców kierunku pielęgniarstwo. Egzamin pozwoli na ocenę stopnia osiągnięcia ogólnych efektów kształcenia/uczenia się w zakresie umiejętności oraz kompetencji społecznych, zawartych w standardzie kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo realizowanych w ramach przedmiotów przygotowujących do zawodu pielęgniarki.
W ramach studiów na kierunku Pielęgniarstwo realizowane są zajęcia z grupy Zaawansowana praktyka pielęgniarska. Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w pracowni symulacji wysokiej wierności, co umożliwia studentom praktyczne doskonalenie umiejętności w realistycznych warunkach klinicznych.
Jednym z realizowanych scenariuszy była sytuacja nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjenta w wyniku ostrej niewydolności oddechowej. Studenci musieli szybko ocenić stan chorego, udrożnić i zabezpieczyć drogi oddechowe oraz wdrożyć odpowiednie postępowanie tlenoterapeutyczne. W toku interwencji doszło do NZK w mechanizmie migotania komór. Stan pacjenta wymagał natychmiastowego rozpoznania i wykonania defibrylacji.
Podczas symulacji studenci mieli okazję przećwiczyć algorytmy postępowania w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia zgodnie z aktualnymi wytycznymi, a także doskonalić współpracę zespołową i podejmowanie decyzji pod presją czasu.
Zajęcia prowadzone w pracowni wysokiej wierności stanowią istotny element kształcenia przyszłych pielęgniarek i pielęgniarzy – pozwalają nie tylko na utrwalenie wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim na rozwijanie praktycznych kompetencji niezbędnych w pracy z pacjentem w stanie zagrożenia życia.
Symulacje wysokiej wierności są integralną częścią nowoczesnego kształcenia pielęgniarek i pielęgniarzy, wspierają rozwój kompetencji klinicznych, budują pewność siebie i przygotowują do samodzielnego działania w warunkach rzeczywistej opieki zdrowotnej.
